Vuoden Teräsrakenne jaettiin 20.11.2013 Teräsrakennepäivä 2013-tilaisuudessa. Asiantuntijoista koostuva palkintolautakunta myönsi palkinnon Siilitien metroasemalle. Työstä palkitaan tilaisuudessa aseman pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastannut Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy, rakennesuunnittelusta Insinööritoimisto Pontek Oy sekä rakennuttajana toiminut Helsingin kaupungin liikennelaitos- liikelaitos (HKL)/ Infrapalvelut.
Teräsrakenneyhdistys sai runsaasti hyviä ehdotuksia Vuoden 2013 Teräsrakenteeksi. Voittajan valitsee näiden joukosta palkintolautakunta, jonka puheenjohtajana toimii arkkitehti, SAFA Juho Grönholm ALA Arkkitehdeistä ja sihteerinä Teräsrakenneyhdistyksen toimitusjohtaja Markku Leino. Grönholm oli edellisen Teräsrakennepalkinnon saaneen Norjaan rakennetun teatteri- ja kulttuuritalo Kildenin arkkitehtityöryhmän vetäjä.Valinnan perusteet
Pääkaupunkiseutumme raideliikennettä kehitetään, ja syystäkin. Raideliikenteellä on iso rooli tiivistyvässä maailmassamme. Yhteiskunnan tasa-arvoisuutta, tulevaisuuden uskoa ja dynaamisuutta heijastaa taaja ja laadukas liikennerakentaminen. Terminaalien ja asemien arkkitehtuuri, rakentamisen laatu, ja näitä kautta viihtyisyys ja turvallisuus ovat tärkeitä suurille ihmismäärille.
Teräs on ollut tärkein rakennusaine liikennerakentamisessa. Nyt sitä on käytetty Siilitien metroaseman peruskorjauksessa Teräsrakenne-palkinnon arvoisesti. Peruskorjauksen myötä asemalle tehtiin uusi teräsrakenteinen laiturikatos, laiturin länsipäädyn poistumistieporras sekä katutason kioski- ja odotustilarakennus. Aseman kaikki rakenteet ovat harmaaksi maalattua terästä ja seinäpinnat ruostumatonta terästä ja lasia.
Laiturikatoksen teräsrakenteinen lasijulkisivu on tunnistettava ja persoonallinen maamerkki metrosta ja Itäväylältä katsottuna. Päivällä luonnonvalo valaisee laiturialueen ja illalla laiturialueen lämminsävyinen alakatto ja asemalla pysähtyessään oranssi metro näkyvät rakennuksen ulkopuolelle. Julkisivu on oivaltavasti eriluonteinen lähestymissuunnasta riippuen.
Laiturikatos koostuu 1,5 m paksuista 9 x 18 m teräsristikkoelementeistä, jotka on nostettu paikoilleen vanhan katoksen toimiessa rakentamisen aikaisena suojana. Laiturikatoksen lasiseinärakenne on hengittävä ja lasiseinän kantavien I-profiilien reiät toimivat julkisivun savunpoistona. Laiturialueen pohjoispuoleinen kallioleikkaus on tuotu osaksi laiturialueen sisätilaa tehostusvalaistuksen avulla. Katutasossa rakennuksen kivijalkana on teräspilarein tuettu 6 metriä korkea kivikoriseinä, joka toimii kontrastina kevyelle lasijulkisivulle.
Siilitien metroaseman peruskorjauksen rakennustyöt käynnistyivät Helmikuussa 2012 ja saatiin päätökseen kesäkuussa 2013. Asema on ollut käytössä koko rakentamisprosessin ajan.
Rakennetekniikan näkökulmasta peruskorjauksen ratkaisu on oivallinen sen vuoksi, että asema saattoi olla käytössä koko rakentamisen ajan. Suuret teräsrakenteiset kattoelementit mahdollistivat tämän. Elementit olivat kevyitä ja ne koottiin työmaalla. Tuotantosarjan pituus oli niin suuri, että elementtiratkaisusta on saatu myös todellista kustannusetua.
Katon teräsrakenteet ovat selkeitä ja rakenteen toiminta on rakentajalle ymmärrettävä. Tulos osoittaa, että myös tällä tavoin toimien voidaan lopputuloksena saavuttaa korkealuokkaista arkkitehtuuria.
Lisätietoja antavat
– Vuoden Teräsrakenteen pääsuunnittelija Tom Cederqvist puh. 050 563 6169
– Palkintolautakunnan puheenjohtaja arkkitehti Juho Grönholm puh. 040 555 2169
– Teräsrakenneyhdistyksen toimitusjohtaja Markku Leino,Julkaistu 21.11.2013
Takaisin