Vuoden 2019 Pritzker-arkkitehtuuripalkinto Arata Isozakille
Voittaja kurottaa arkkitehtuurin tuolle puolen herättääkseen kysymyksiä, jotka ylittävät ajalliset ja kansalliset rajat.
Voittaja kurottaa arkkitehtuurin tuolle puolen herättääkseen kysymyksiä, jotka ylittävät ajalliset ja kansalliset rajat.
Arvostettu japanilainen arkkitehti, kaupunkisuunnittelija ja teoreetikko Arata Isozaki on valittu vuoden 2019 Pritzker-arkkitehtuuripalkinnon saajaksi. Kunnianosoitusta pidetään kansainvälisesti alan merkittävimpänä.
Ammattipiireissä Isozaki nähdään visionäärinä, jonka eteenpäin katsova lähestymistapa, horjumaton sitoutuminen ”tilan taiteeseen” sekä kansalliset rajat ylittävä metodologia ovat olleet nähtävissä jo 1960-luvulta alkaen. Tuotteliasta arkkitehtia on kiitetty idän ja lännen välisen vuoropuhelun helpottamisesta sekä kyvystään tulkita arkkitehtuurin globaaleja virtauksia ja tukea nuorempien sukupolvien urakehitystä. Isozakin tarkkuus ja taitavuus ilmenee siinä, että hän hallitsee eri mantereilla käytetyt rakennustekniikat, osaa tulkita paikkaa ja kontekstia ja ymmärtää yksityiskohtien merkityksen.
Päätöksessään vuoden 2019 tuomaristo toteaa mm., että ”Isozakilla on syvällinen käsitys arkkitehtuurin historia ja teoriasta ja hän on varauksetta omaksunut avantgardistisen arkkitehtuurin. Hän ei kuitenkaan koskaan tyydy toistamaan vallitsevaa näkemystä vaan pyrkimys mielekkääseen arkkitehtuuriin on näkynyt hänen rakennuksissaan, jotka tänäkin päivänä kaihtavat kaikkea kategorisointia ja jotka kehittyvät edelleen idealtaan aina yhtä tuoreina.”
Vaikka Isozakin rakennukset näyttävät geometrisesti yksinkertaisilta, niitä leimaa teoria ja määrätietoisuus. Arkkitehdin ensimmäinen kansainvälinen suunnittelutehtävä oli Los Angelesin nykytaiteen museo (1981–1986 Los Angeles, Yhdysvallat). Vaikka kohde oli kiistanalainen ja maantieteellisesti haastava, Isozakin erehtymätön mittakaavan taju ja tilankäyttö sekä kultaisen leikkauksen ja jin- ja yang -ajattelun hyödyntäminen tekivät tästä punaisesta intialaisesta hiekkakivestä valmistetusta rakennuksesta symbolin, joka oivallisesti kuvasi lännen ja idän toisiaan täydentävää suhdetta.
– Isozaki oli ensimmäisiä japanilaisia arkkitehteja, jolla oli rakennushankkeita Japanin ulkopuolella aikana, jolloin läntiset sivilisaatiot pikemminkin vaikuttivat itään. Siten hänen maailmankansalaisuudesta selkeästi vaikutteita saanut arkkitehtuurinsa oli kansainvälistä sana varsinaisessa merkityksessä, toteaa Hyatt Foundation -säätiön puheenjohtaja Tom Pritzker. – Globaalissa maailmassa arkkitehtuuri edellyttää tällaista vuorovaikutusta.
Tuomaristo mainitsee lausunnossaan myös Isozakin auttavaisuuden, sillä hän on auttanut ja edelleen auttaa eteenpäin uransa alkuvaiheessa olevia arkkitehtejä, joista on sittemmin kehittynyt merkittäviä hahmoja alalle. Isozakin ura on jatkunut jo kuusi vuosikymmentä ja sisältää yli sata valmista rakennuskohdetta eri puolilla Aasiaa, Eurooppaa, Pohjois-Amerikkaa, Lähi-Itää ja Australiaa.
Isozaki on 46. Pritzker-palkinnon saaja ja laatuaan kahdeksas japanilainen. Virallinen palkintoseremonia ja siihen liittyvä yleisöluento järjestetään Pariisissa toukokuussa.