World Design Capital Helsinki 5.12.2012:
Helsingin yliopiston uuden pääkirjaston syksyn asiakasmäärät enteilevät noin puolta miljoonaa kävijää vuoden 2013 alkuun mennessä. Käyttäjien palaute kirjastosta on ollut valtaosin positiivista. Kirjaston palveluita on muotoiltu osana designpääkaupunkivuoden ohjelmaa.
Kaisa-taloon 3.9.2012 avatussa Helsingin yliopiston uudessa pääkirjastossa vieraili avajaispäivänä 8700 ihmistä. Syyskuussa kävijöitä oli yhteensä 130 000 ja lokakuussa 146 000, arkisin noin 6000 päivässä.
– Marraskuun loppuun mennessä kävijöitä oli yhteensä 400 000, joten puolen miljoonan kävijän määrä rikkoutunee ensi vuoden alkuun mennessä, sanoo projektipäällikkö Inkeri Salonharju Helsingin yliopiston kirjastosta.
Kirjastoon on käynyt tutustumassa yhteensä 150 ryhmää, joihin kuuluu lukuisia koti- ja ulkomaisia arkkitehtuurista ja designista kiinnostuneita ryhmiä.Palaute valtaosin positiivista
Käyttäjien palaute kirjastosta on ollut pääosin positiivista. Avajaisviikolla kerätyissä kommenteissa kirjastoa luonnehdittiin muun muassa upeaksi, nerokkaaksi ja unelmien kirjastoksi, jossa on hyvä ajatella. Kiitosta saivat tilan avaruus, selkeys, toimivuus ja tyylikkyys. Parannuskohteina tuotiin esiin liiallinen melu, hiljaisten lukutilojen vähäisyys ja epätietoisuus tilojen käyttötarkoituksesta.
– Kirjaston täydestä hiljaisuudesta on luovuttu, ja avotilojen profilointi erilaisiin käyttötarkoituksiin on käynnissä. Tämä on tarpeen, jotta erilaiset käyttäjät löytävät itselleen sopivat työskentelytilat, Salonharju sanoo.
Tarjolla on tuhat työskentelypaikkaa hiljaisissa lukusaleissa, ryhmätyöhuoneissa ja kirjaston monimuotoisissa avotiloissa. Virkistäytymistä ja keskusteluhetkiä varten on sohvaryhmiä ja lepotuoleja.
Kirjaston tilat on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen sallitun äänitason mukaan. Vihreällä alueella keskustelu ja ryhmätyö ovat sallittuja, oranssilla alueella taas hiljainen keskustelu ja kannettavan tietokoneen käyttö. Punainen alue on varattu pelkästään hiljaiseen työskentelyyn. Äänitasot liittyvät kirjastoetikettiin, joka on yksi kirjaston palvelumuotoiluhankkeen tuloksista.Käyttäjälähtöinen suunnittelu jatkuu
Uuden pääkirjaston Älyllistä designia –palvelumuotoiluprojektin tavoitteena on kehittää kirjastosta käyttäjien toivoma innostava oppimisympäristö, jossa asiakas viihtyy ja oppii.
Käyttäjät saavat jo nauttia monista palvelumuotoilun avulla kehitetyistä uusista palveluista, kuten mobiilikäyttöliittymästä ja sähköisestä karttasovelluksesta, jotka auttavat asiakasta löytämään tietoa kirjaston palveluista ja kokoelmista. Yhdessä oppimista tuetaan opintopiiripalvelulla ja e-aineistojen käyttöä edistetään elektronisen kirjahyllyn sovelluksella. Kirjaston palveluja on myös tuotteistettu yhtenäiseen ja käyttäjäystävälliseen muotoon ja palveluviestintää kehitetty. Vielä kehitteillä olevia toimintoja ovat asiakaspalaute ja kehittäjäyhteisö.
– Palvelumuotoiluhanke on ratkaissut vasta pienen osan palveluihin liittyvistä haasteista. Se on kuitenkin luonut sellaista uutta osaamista, jonka avulla kehittämistä voidaan rohkeasti jatkaa. Seuraavana tehtävänä on uusien palvelujen jalkauttaminen kaikkiin yliopiston kampuskirjastoihin, Salonharju kertoo.
Helsingin yliopiston uusi pääkirjasto Kaisa-talossa on Suomen suurin yliopistokirjasto. Sen ovet ovat avoinna kaikille ja kokoelmat kaikkien asiakkaiden käytettävissä. Kirjaston palvelumuotoiluhanke parantaa yli 100 000 käyttäjälle suunnattavia kirjaston paikallis- ja verkkopalveluja.Julkaistu 5.12.2012
Takaisin