Kaksiosainen Re-Creation -installaatio ottaa lähtökohdakseen universaalin ajatuksen tilasta. Teos antaa konseptille kaksi erilaista konkreettista muotoa. Installaation osat on toteutettu Suomessa ja Kiinassa yhteistyössä paikallisten tekijöiden kanssa. Teos havainnollistaa, kuinka alkuperäinen idea taipuu uudessa ympäristössä sopivaksi paikallisiin olosuhteisiin: suomalaisin ja kiinalaisin voimin toteutetut eroavat toisistaan valmistusmateriaaleiltaan, tekotavaltaan ja muodonannoltaan.
Re-Creation on esillä Alvar Aallon vuonna 1956 suunnittelemassa paviljongissa. Ikonisen aseman saavuttanut paviljonkirakennus on avattu valolle ja läpikululle Alvar Aallon alkuperäisen ajatuksen mukaisesti. Paviljonki muodostaa valoisan polun, jonka kautta installaation osat kiinnittyvät osaksi suomalaisen modernismin tarinaa.
Re-Creation kehottaa pohtimaan alkuperän (original) ja monistettavuuden (replica) teemoja. Suomalainen tarina tarjoaa hyvän esimerkin siitä, kuinka kansallinen identiteetti ja kansainvälinen vuorovaikutus kulkevat käsi kädessä. Vuonna 1917 itsenäistynyt pieni kansakunta rakensi kansallista identiteettiään vahvasti arkkitehtuurin ja designin kautta. Avoimuus ja uteliaisuus kansainvälisiä vaikutteita kohtaan oli ilmeistä. Arkkitehtuuri haki innoitusta samanaikaisesti sekä paikallisesta perinteestä että oman kokemuspiirin ulkopuolisesta maailmasta. Perinne ja kansainväliset vaikutteet sulautuivat uusiksi aiheiksi.
Re-Creation havainnollistaa tätä suomalaiseen identiteettiin olennaisesti kuuluvaa ajattelutapaa tuomalla vuoropuhelun nykyaikaan, suurkaupunkien nopeasti muuttuvaan kulttuuritodellisuuteen Suomessa ja Shenzhenissä. Teos peilaa kahden erilaisen kulttuurin kohtaamisesta syntyviä ominaisuuksia. Se osoittaa, että moderni lähestymistapa tuottaa parhaimmillaan paikallisen ympäristön kanssa vuorovaikutuksessa olevia ratkaisuja.
Suomen paviljongin näyttelyn on tuottanut Arkkitehtuurimuseo yhteistyössä Shenzhenin urbanismin ja arkkitehtuurin biennaalin (UABB) ja Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa. Näyttelyn ovat kuratoineet Juulia Kauste ja Ole Bouman. Installaatio on luotu osana Shenzhenin urbanismin ja arkkitehtuurin biennaalin (UABB) Value factory –kokonaisuutta.
Re-Creation -installaation suunnittelutyöryhmän ovat muodostaneet Anssi Lassila ja Teemu Hirvilammi avustajineen. He kiittävät Shenzhenin urbanismin ja arkkitehtuurin biennaalia (UABB) ja sen järjestelytoimikuntaa viitekehyksen tarjoamisesta hankkeelle. Suomalaisen osan installaatiosta on toteuttanut puuseppä Kari Virtanen (Nikari Oy) työryhmänsä kanssa. Kiinalaisesta osasta on vastannut Gigi Leung (Gi-Space) työryhmineen. Installaation dokumentaation on toteuttanut työryhmä Tuomo Tammenpää, Pekka Turunen ja Ville Tanttu. Kokonaisuus on toteutettu yhteistyössä Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa. Re-Creation -teosta ovat tukeneet Koneen säätiö, Alfred Kordelinin rahasto, Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Helsingin kaupunki sekä PolarLifeHaus. Näyttelykalusteet on toimittanut Nikari Oy. Valaistusratkaisuista on vastannut Saas Instruments. Re-Creation on osa UABBVenice-projekti..
Vuonna 2014 Venetsian arkkitehtuuribiennaalin kuratoi tunnettu hollantilainen arkkitehti ja teoreetikko Rem Koolhaas. Biennaalin teema Fundamentals palaa arkkitehtuurin ajattomaan perustaan. Eri maiden paviljongeissa pohditaan teemallisesti globaaleja ja kansallisia kehityskulkuja otsikon Absorbing Modernity: 1914–2014 alla.
OOPEAA:n töitä käsittelevä monografia julkaistaan näyttelyn yhteydessä. Sen kustantaja on Arvinius + Orfeus Publishing.Julkaistu 30.5.2014
Takaisin