Safan blogi: Maata pitkin arkkitehtuuriekskuille

Arkkitehtina ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii myös matkustamista, mutta junalla liikkuminen Euroopassa onnistuu onneksi suhteellisen pienin päästöin. Arkkitehti Inari Virkkala kertoo maata pitkin -matkakokemuksistaan Safan blogissa.

Milanon asemalla syyskuussa 2023.

Arkkitehtina ammatillisen osaamisen kehittäminen vaatii myös matkustamista. Voidakseen oppia rakennuksista ja kaupunkitiloista, on niitä päästävä kokemaan paikan päällä, puhumattakaan vuorovaikutuksesta ulkomaisten kollegojen kanssa.

Lentämisen päästöt aiheuttavat niin suuren henkilökohtaisen hiilijalanjäljen, ettei matkoja enää tee mieli tehdä lentäen. Arkkitehdilla on toki suunnittelutyönsä kautta mahdollisuus vaikuttaa päästöihin huomattavasti omia kulutusvalintoja merkittävämmin. Yhden neliömetrin rakentaminen betonikerrostaloa aiheuttaa karkeasti samansuuruisen hillijalanjäljen, noin 350 kg CO2, kuin yhdensuuntainen lento Berliiniin. Toisaalta maailmassa, missä ilmastonmuutoksen hidastamiseen tarvitaan kaikki mahdolliset keinot, välittää lentämisen suosiminen päättäjille viestin, että emme aidosti ole valmiita muutokseen. Maailmanlaajuisesti lentämisen arvioidaan tuottavan noin puolet sementintuotannon päästöistä.

Euroopassa matkustaminen junalla onnistuu onneksi suhteellisen pienin päästöin. Itämeren ylitys laivoilla synnyttää junailua enemmän päästöjä, mutta niitäkin voi minimoida: Valitsemalla Helsingin sijaan Turusta Tukholmaan -reitin laivamatkan pituus lyhenee oleellisesti. Vuosaaresta pääsee Travemündeen Finnlinesin yhdistetyllä rahti- ja matkustajalaivalla.

Yhden neliömetrin rakentaminen betonikerrostaloa aiheuttaa karkeasti samansuuruisen hillijalanjäljen kuin yhdensuuntainen lento Berliiniin.

 


Helsingin kaupungille arvioidut päästöt eri tavoista Itämeren ylitykseen. Grafiikka Annika Järvelin, Helsinki Partners 2022

 

Olen itse päässyt tekemään kolme pidempää junamatkaa vuoden vanhempainvapaan aikana. Kesäkuussa junailimme viikoksi Kööpenhaminaan Ukumbi-järjestön edustajana, Arkkitehdit ilman rajoja -järjestön vuosikokoukseen ja UIA:n kongressin sivutapahtumiin. Elo-syyskuussa matkustimme loma- ja työkohteiden kautta Venetsian arkkitehtuuribiennaaliin. Lämpimät kiitokset Safalle apurahasta avustamaan jatko-opintoja pohjustavan matkan kustannuksissa. Kööpenhaminassa tapasimme Helsinki International Artist Programmen taiteilijaryhmän, joka matkusti osana Connecting Points -residenssiä laivalla Tanskasta Islantiin. Omistautuneimmat pääsevät lentämättä myös Euroopan ulkopuolelle.

On ollut hauska seurata muidenkin arkkitehtien maata pitkin -matkakokemuksia. Ville Hara on koostanut itselleen mahtavan arkkitehtuurikartan, mistä on iloa kohteiden bongaamiseen matkan varrelta. Haran mukaan parhaita kokemuksia ovat olleet reissut Portugaliin ja Istanbuliin sekä kohtaamiset junassa. Haran mukaan junailuun käytettyä aikaa voi ajatella nykyajan luksuksena.

Asko Takala, Safan nykyinen puheenjohtaja, junaili syksyllä 2023 Venetsiaan ja Roomaan. Takalan mukaan junien kunto vaihteli matkalla suuresti ja VR:n kalustoa oppi arvostamaan. Helsingin kaupunkisuunnittelussa työskentelevä Sofia de Vocht matkusti työekskursiolle Kööpenhaminaaan. Paluumatkalla viivästyneestä junasta ehtiminen laivaan Tukholmassa oli jäänyt hilkulle. Innostavat kohteet hyvittivät kuitenkin matkojen vaivat!

Maata pitkin matkustamisen suunnittelu on työlästä, joten kaikki kokemukset kannattaa jakaa aktiivisesti eteenpäin. Alla joitakin hyödyllisiä linkkejä avuksi matkasuunnittelussa.

Inari Virkkala

Kirjoittaja on arkkitehti ja parhaillaan vanhempainvapaalla.

Hae sivustolta: