Ammatissa: Suomalaisarkkitehti Anu Leinonen on ollut suunnittelemassa elokuvista tutun newyorkilaismuseon laajennusta
Anu Leinonen on työskennellyt tähtiarkkitehtien toimistoissa Hollannissa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Keväällä valmistui New Yorkin luonnonhistoriallisen museon laajennus, jonka suunnittelussa Leinonen oli mukana kahdeksan vuotta.
Teksti: Anni Varis
Turusta kotoisin oleva arkkitehti Anu Leinonen on työskennellyt uransa aikana useissa kuuluisissa arkkitehtitoimistoissa ympäri maailmaa. Etähaastatteluun hän osallistuu Studio Gangin toimistolta New Yorkista, missä hän on työskennellyt vuodesta 2015 lähtien.
Leinonen kertoo lähteneensä töihin ulkomaille pian sen jälkeen, kun hän valmistui Tampereen teknillisestä korkeakoulusta 1990-luvun alussa. Laman takia Suomessa ei ollut suunnittelevalle arkkitehdille töitä, vaan työpaikka löytyi Saksasta.
”Berliinin muurin murtumisen jälkeen länsimaiset firmat sijoittivat ahkerasti asuntorakentamiseen ja varsinkin entisen Itä-Saksan alueella rakennettiin paljon”, Leinonen kertoo.
Viiden Berliinin vuoden jälkeen Leinonen palasi hetkeksi Suomeen, töihin Pekka Salmisen toimistoon, ennen kuin hänelle tarjottiin paikkaa Hollannista, Pritzker-palkitun Rem Koolhaasin Office for Metropolitan Architecture -toimistosta eli Omasta. Siellä Leinonen oli mukana muun muassa Hollannin Berliinin suurlähetystön suunnittelussa.
Anu Leinosen mukaan suomalainen koulutus antoi kansainväliselle uralle hyvän pohjan. Lisäksi ulkomailla tarvitaan kielitaitoa ja avointa mieltä. Leinonen kuvattiin New Yorkissa marraskuun alussa. Kuva: Austin Chod
KUN Oma voitti arkkitehtuurikilpailun massiivisen China Central Televisionin eli CCTV:n pääkonttorin suunnittelusta vuonna 2004, edessä oli muutto Kiinaan. Ennen Pekingiin lähtöä suunnittelijat tutustuivat kiinalaiseen työkulttuuriin Rotterdamissa, kun ryhmä arkkitehteja Kiinasta saapui osaksi tiimiä.
”Omassa tehdään todella paljon töitä ja siihen verrattuna oli hauska nähdä, kuinka kiinalaiset ottavat aina iltapäivänokoset työpöydän ääressä”, Leinonen nauraa. ”Kiinalaisessa kulttuurissa töiden tauottamista pidetään tärkeänä terveydelle.”
Leinonen kertoo pelänneensä, että Kiinassa odottaisi kulttuurishokki, mutta asettuminen uuteen maahan sujuikin helposti. Eniten ponnisteluja vaati Kiinan kieli, jota Leinonen opiskeli yhdessä työkavereidensa kanssa. Oppimista nopeutti se, että Leinonen asui Pekingin vanhassa kaupungissa, missä ei voinut asioida millään muulla kielellä.
”Virallisissa kokouksissa meillä oli aina kääntäjä mukana, mutta pärjäsin kiinalla arjessa ihan hyvin. Osaamani sanasto on vain vähän erilaista kuin tyypillisen aloittelijan. Ensimmäiseksi opin työmaalla tarpeellisen lauseen: Missä on hätäpoistumistie?”
Vaikka CCTV-rakennus ei valmistunut ajoissa Pekingin olympialaisia varten, Leinonen pääsi seuraamaan läheltä merkittävää käännettä Kiinan historiassa.
”Olympialaisten aika oli todella optimistista. Kiina avautui ja alkoi demokratisoitua, taide-elämä oli aktiivista ja monia kiinnostavia paikallisia arkkitehtitoimistoja perustettiin”, Leinonen kertoo. ”Oli fantastista olla todistamassa sitä.”
Studio Gang suunnitteli laajennuksen New Yorkin luonnonhistorialliseen museoon. Kuva: Iwan Baan
Leinonen oli töissä Kiinassa yhteensä yksitoista vuotta, parin viimeisen vuoden ajan Bjarke Ingels Groupilla. Vuonna 2015 hän sai huikean tarjouksen Jeanne Gangin perustamalta Studio Gang -toimistolta ja päätti ottaa uuden haasteen vastaan.
Nykyään Leinonen työskentelee Director of Design Management -tittelillä New Yorkissa. Studio Gangilla on lisäksi toimistot San Franciscossa ja Pariisissa sekä pääkonttori Chicagossa.
”Tuen tiimejä teknisissä ja arkkitehtonisissa ratkaisuissa sekä materiaalivalinnoissa. Pidän huolta sopimustekniikasta ja lakimääräyksistä ja valvon sitä, että Jeannen suunnitelmat toimivat ja vastaavat esimerkiksi ohjelmavaatimuksia”, Leinonen kuvailee työtään.
Keväällä valmistui iso, kahdeksan vuotta kestänyt projekti, jossa Leinonen oli alusta asti mukana. New Yorkin luonnonhistoriallisen museon American Museum of Natural Historyn kampukselle suunniteltiin laajennusosa, joka sai nimekseen The Richard Gilder Center for Science, Education and Innovation.
Yö museossa -elokuvistakin tutun, ikonisen rakennuksen laajennukseen kohdistui alussa paljon odotuksia ja paineita, Leinonen muistelee. Vanha kampus asetti omat haasteensa ja käyttäjällä eli museolla oli hyvin erityisiä vaatimuksia.
”Museosta löytyy muun muassa elävien perhosten alue. Koska kyseiset perhoset ovat vieraslajeja, tilan piti olla eristetty niin, etteivät perhoset pääse karkaamaan esimerkiksi ilmastoinnin kautta.”
Uusi laajennusosa on saanut hyvää palautetta sekä kävijöiltä että arkkitehtuurikriitikoilta. Leinosen mielestä parasta oli kuitenkin se, että naapuruston asukkaat olivat tyytyväisiä lopputulokseen.
Valvon sitä, että Jeannen suunnitelmat toimivat.
MITÄ Leinosella on suunnitteilla seuraavaksi? Kolmenkymmenen vuoden ulkomailla työskentelyn jälkeen hän kertoo olevansa nyt palaamassa Suomeen ja odottavansa avoimin mielin uusia haasteita kotimaassa.
”On ihanaa, että olen saanut tehdä niin erityyppisiä projekteja urani aikana. Kiinnostavinta on aina sukeltaa kunkin projektin omaan maailmaan.”
Haastattelu on julkaistu Arkkitehtiuutisten numerossa 6/23.