WSP:lle voitto Keimolan tornin taidekilpailussa

Keimolanmäen asemakaava-alueelle rakennetaan asuntoja noin 2 500 ihmiselle lähipalveluineen ja alueen eteläosaan toimisto- ja työpaikka-alue. Yhteensä kerrosalaa alueelle tulee noin 170 000 kerrosneliömetriä.

Alueella toimi vuosina 1966–1978 Keimolan moottoristadion. Keimola oli aikanaan maan johtava moottoriurheilukeskus, jossa oli auto- ja moottoripyöräkilpailujen ohella koulutus- ja viihdetoimintaa. Moottoristadionin näkyvin rakennelma oli 16 m korkea valvontatorni varikkoalueen tuntumassa.

Kilpailun tavoitteena on luoda moottoriradan valvontatornista uuden Keimolanmäen asuntoalueen – ja laajemmin koko Marja-Vantaan – identiteettiä ja erikoista historiaa esiin tuova taideteos osana rakennettavaa Lincolninaukiota.

Tornia voi soittaa

WSP:n voittoisassa ehdotuksessa Keimolan Ombra ytimenä on toiminnallisuus ja historiasta ammentaminen. Olemassa oleva vanhan tornin betonirunko säilytetään sellaisenaan. Tornin huipulle tulee kookas päivänvarjoa muistuttava lasinen katos, jonka rakenteet muistuttavat autonrenkaan vannetta. Valo on olennainen osa Ombraa. Valolla korostetaan tornin muotoja, hehkutetaan lasikattoa, tuodaan esille äänipisteet ja luodaan aukion kävelypintaan varjoja lasikatoksesta.

”Nimi tulee italian sanasta ”l’ombra del giorno” eli päivänvarjo. Torniin on aina liittynyt ihmisten läsnäolo ja toiminta, joten mielestämme sen muuttaminen yksinomaan visuaaliseksi taideteokseksi ei riittänyt. Päätimme lisätä toiminnallisuutta ja luoda aukiolle kiintopisteen”, Marjukka Korhonen kertoo.

WSP suunnitteli torniin muusikko Markus Raivion avulla 12-pisteisen kaiutinjärjestelmän, joihin liitettiin liiketunnistimet. Kukin kaiutin soittaa liiketunnistimella ohjaten 12-säveljärjestelmän eri sävelkorkeuksilla soivaa auton ääntä. Samalla tornin valaistus himmenee aktiivisen kaiuttimen kohdalta.


Lincolninaukiolla säilytetään ajoratailme

WSP:n ehdotuksessa tornia ympäröivälle Lincolninaukiolle toteutetaan autokilpailun tunnelmaa esiin tuova ajoratailme. Lincolninaukion halkaisee asfalttilinja, joka päättyy tornin seinään kiinnitettävään valumetalliseen ja valaistuun kilpa-auton renkaan jälkeen. Jälki toimii yhdistävänä kiintopisteenä tornin juurella johdattaen kulkijan kohtaamaan äänimaailman.

Ehdotuksessa valvontatornin lähellä pinnan taso säilyy olemassa olevassa tasossa ja uusi kaupunkirakenne katuineen nousee suunnittelun vaatimaan tasoon noin 50 cm korkeammalle. Tasoero muodostaa kaarevan istuinportaan tornin ympärille ja jatkuu matalana kehänä asuinkortteleiden ja aukion välissä.

Suunnittelujoukkueen ydinryhmään kuuluivat kuvanveistäjä Marjukka Korhonen, maisema-arkkitehti Hiroko Kivirinta, arkkitehti Tuomas Vuorinen, valaistussuunnittelija, DI Tom Schneider sekä muotoilija AMK Simon Örnberg.


Voittanut ehdotus "Ombra", WSP Group Oy

www.wspgroup.com
Lue koko lehdistötiedote:

Julkaistu 19.9.2011

Takaisin